هنگامی که گوگل در ماه ژوئن 2012، الویت خود را برای سایت های واکنش گرا و کاربر پسند اعلام کرد بلافاصله جریان های طراحی سایت های واکنش گرا آغاز شد اما مسئله فراموش شده در این بین, سئو سایت های واکنش گرا Responsive بود این در حالی است که سایت های واکنش گرا می توانند هم سئو خوبی داشته باشند و همچنین کاربرپسند باشند در این مقاله عوامل تاثیرگذار در سئو سایت های واکنشگرا بررسی می کنیم.
برخی ها معتقند که سرعت بارگذاری صفحات وب در سئو سایت تاثیر گذار است و برخی دیگر معتقدند تاثیر سرعت سایت در سئو به صورت غیر مستقیم است و به نوعی هر یک از این عقیده ها صحیح است گوگل همواره در اشتباهات رایج وب سایت ها بر روی سرعت سایت بسیار تاکید کرده است.
یک ثانیه کمتر، همان چیزی است که گوگل برای بهینه سازی سایت واکنش گرا توصیه می کند خوشبختانه، گوگل به توسعه دهندگان وب منابعی را داده تا سرعت بارگذاری سایت واکنش گرا را به صورت استاندارد تحلیل و بررسی کنند با ابزار PageSpeed Insights می توانید سرعت سایت را به خوبی در تمامی دستگاه ها چک کنید همچنین ابزار PageSpeed Insights راهکارهایی را برای بهبود سرعت بارگذاری سایت به شما نیز ارائه می دهد.
مطالب تکراری باعث عدم دریافت رتبه در گوگل خواهد شد این محتوای تکراری در حالی که برای سئو وب سایت خطرناک است می تواند کمی پیچده تر باشد یک صفحه تکراری باعث پراکنده شدن مطالب می شود و در نتیجه در شاخص کمتر رتبه بندی قرار می گیرد علاوه بر این,صفحات تکراری وب در موتورهای جستجو حتی در صفحات کم رقابت هم قرار نخواهد گرفت.آدرس های شکسته و یا متعدد از یک پست خیلی راحت توسط گوشی های هوشمند شناسایی می شوند و اثرات این انتخاب بی اعتبار کردن کلی سایت شما را در موتورهای جستجو در بر خواهد داشت به این منظور مقاله duplicate content را از گوگل بخوانید.
هر گز فراموش نکنید, این که سایت واکنش گرا یا سایت Responsive باشد دلیل نمی شود محتوای تکراری علاوه بر کامپیوتر ها در تبلت ها و موبایل ها هم به وجود نیاید.
محتوای تکراری و همچنین آدرس های شکسته را می توانید در گوگل وب مستر پاک کنید قبلا کمی زمانبر بود اما در حال حاضر اگر در خواست شما صحیح باشد به سرعت این اتفاق رخ می دهد و اگر با تگ های canonical آشنایی ندارید این خط کد را به هد صفحه های تکراری اضافه کنید.
<link rel=”canonical” href=”http://blog.webcity.ir”/>
یک راه ساده برای متوجه شدن از ایندکس سایت سرچ site:domain.com است و یا تایید سایت در گوگل وبمستر تولز است.
بدیهی است که سایت هایی که ایندکس نشده اند در صفحات اول نتایج گوگل وجود نخواهند داشت همین مسئله نیز برای سایت های واکنش گرا و سایت های خاص موبایل نیز هست که اغلب به دلیل nofollow’ing کردن تلفن های همراه در فایل robots.txt است این عمل جدای از دست دادن لینک سازی, مطلقا غلط است، اما اینجاست که مسئله سئو و طراحی سایت واکنش گرا به صورت جدی مطرح می شود.
طبیعتا لینک ها و url متفاوت نمی شوند اما زمانی که یک کاربر روی بخش خاصی از سایت کلیک می کند، محروم کردن موتورهای جستجو از مطلع شدن لینک و گذاشتن این لینک در موتور جستو برای کاربری که در آینده آن را سرچ خواهد کرد چه فرایندی را رقم می زند؟ در حقیقت کاربر حال و آینده سایت را از دست داده اید.
نه تنها وب سابت های واکنش گرا بلکه هر سایتی باید برای خزنده و یا همان ربات گوگل در دسترس باشد.
هنگامی که ربات ها در زمان جستجو در سایت شما با خطایی روبه رو می شوند آن را نمایش میدهد. این خطاها به چهار دسته مهم Web ،Mobile-Chtml ،Mobile-Xhtml تقسیم می شوند. همچنین اگر مشکلی در صفحات وب سایت شما رخ دهد گزارش کاملی در این قسمت در اختیار شما قرار می گیرد و این گزارشات را حتما جدی بگیرید چون گوگل به این خطاها بسیار اهمیت می دهد.
در قسمت “Restricted by robots.txt” لسیت صفحاتی که توسط robot.txt پاک شده اند را می توانید مشاهده کنید برای سئو سایت در تلفن های همراه هوشمند اطلاعات این قسمت ،Mobile-Xhtml را بررسی و ارزیابی کنید شما می توانید بسیاری از مشکلات را که توسط خزنده ها شناسایی شده است را شناسایی و رفع کنید و همچنین می توانید از چند آدرسه شدن پست های سایت مطلع شوید و درخواست حذف آدرس های 404 را به گوگل بدهید.
موتور های جستجو نمی توانند عوامل و ارتباط کلی سایت را درک کنند و همچنین زبان آن ها نوشتاری است (ویژگی alt را برای تصاویر فراموش نکنید), پس سایت واکنش گرا را به شکلی طراحی و برنامه نویسی کنید که بدون تصاویر، فلش و یا جاوا اسکریپت برای موتورهای جستجو قابل خواندن باشد.
برای روشن شدن بررسی سایت از دید موتورهای جستجو می توانید به سایت seo-browser مراجعه کنید همانطور که متوجه شدید سایت به صورت نوشتاری برای شما به نمایش در خواهد آمد بنابرین مهم است که سایت به عواملی مانند تصویر,فلش و جاوا اسکریپت وابستگی زیادی نداشته باشد.
بسیاری از وب سایت ها، چه واکنش گرا باشند و چه نباشند به نظر نمی رسد که قابلیت های سایت برای مصرف انسان در نظر گرفته شده باشد که این امر به نوعی مخل سئو است.البته، بیشتر به این دلیل است که URL ها به یاد ماندنی نیست و به خاطر سپردن آن ها دشوار است برای به اشتراک گذاشتن,با توجه به اهمیت دادن موتورهای جستجو به ارسال های به اشتراک گذاشته شده سایت و سنجش رتبه بندی, باید برای تسهیل نمودن اشتراک گذاری مطالب سایتمان بکوشیم تا سریع تر در نتایج جستجو در گوگل قرار بگیریم و حتما دکمه های های شبکه های اجتماعی را به صورت واکنش گرا طراحی کنید.
کسانی که طرفدار “برابری محتوا” هستند یکی از دلایلشان ساخت وب سایت هایی است که برای همگان در دسترس باشد, صرف نظر از اینکه دستگاه نمایشگر چه باشد! متاسفانه، موضوع کمی پیچیده می شود ساخت محتوایی که در تمامی سیستم عامل ها قابل خواندن باشد گاهی اوقات برای کاربران خوب است و گاهی اوقات خیر,
“ما توصیه می کنیم از تگ های استاندارد HTML5 برای پخش فیلم ها استفاده کنید و جدا از فرمت هایی مانند فلش دوری کنید فرمت های فلش توسط بعضی دستگاه ها و تلفن های همراه پشتیبانی نمی شود. با این وجود، تلاش خود را برای ارائه بهتر سایت به کاربران در گوشی های هوشمند انجام دهید و مطمئن شوید که فیلم ها در دستگاه های مختلف به خوبی پخش می شوند”
متاسفانه و یا خوشبختانه طراحی سایت واکنش گرا همه چیز نیست گام بعدی سئو سایت واکنش گرا است که حتی می تواند ترافیک وب سایت را تا %30 افزایش دهد. طراحی وب سایت پاسخگو یا واکنش گرا با کاربری آسان چیزی است که توسط گوگل به سایر طراحی ها ترجیح داده می شود،با دقت رصد کردن مستمر سئو سایت در تلفن های همراه علاوه بر اینکه یک سایت کاربرپسند برای شما به ارمغان خواهد آورد از طرفی به جذب یازدیدکننده هم پرداخته اید.
سئو را بانکات پایه شروع کنید, که بسیاری از سایت های واکنش گرا به آن توجهی نکرده اند.
اطمینان حاصل کنید که وب سایت پاسخگو شما کاملا Responsive است با جستجو site:domain.com در گوگل و بینگ میزان محتوا را بررسی کنید.
مطمئن شوید خزنده ها به راحتی در سایت شما می خزند!
نفشه سایت را برای خزنده ها اوکی کنید.
بدون نیاز به دسترسی به تصاویر و جاوا اسکریپت یا محتوای مبتنی بر فلش سایت به خوبی بالا بیاید تا محتوا در موتورهای جستجو قابل دسترس باشند.
استفاده از SEO – Browser.com برای بررسی فراموش نکنید.
لینک های اشتراک گذاری سایت را با کاربری آسان قرار دهید.
از تگ های استاندارد HTML5 برای پخش فیلم ها استفاده کنید.
با ابزار ابزار PageSpeed Insights سرعت بارگذاری سایت واکنش گرا را به صورت استاندارد تحلیل و بررسی کنید.
در مجموع امیدواریم از خواندن این مقاله خسته نشده باشید و همچنین برای شما مفید واقع شده باشد منتظر نظرات شما عزیزان هستیم,موفق و سربلند باشید.
سئو در جه یکی داشته باشید (-;