خاموشی یک ساعته مراکز عمومی

به نقل از وزارت نیرو، از سال 1970 هر سال 22 آوریل به عنوان «روز زمین» جشن گرفته می‌شود. در حال حاضر این روز به عنوان «روز بین المللی مادر زمین» شناخته می‌شود، و در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران مردم برای محافظت از زیبایی‌های سیاره برای نسل آینده سعی می‌کنند تا در آن روز به مدت یک ساعت تمام لامپ‌ها و وسایل الکتریکی به ویژه در مراکز عمومی را خاموش کنند.

 
این رویداد جهانی توسط صندوق جهانی طبیعت سازماندهی شده و هدف از آن آگاهی درباره تغییرات آب و هوایی و نیاز به مصرف محتاطانه انرژی در جهان است.
 
ساعت زمین نخستین بار توسط روزنامه سیدنی «مورنینگ هرالد» در سال 2007، زمانی مطرح شد که 2.2 میلیون نفر از ساکنین سیدنی اقدام به خاموش کردن چراغ‌های غیرضروری کردند.
 
پس از این اقدام شهر سیدنی استرالیا، هر سال تعداد بیشتری از شهرهای جهان این روز را گرامی داشتند و به آن پیوستند.
 
نخستین گرامیداشت ساعت زمین در ایران در سال 1390 و با خاموشی چراغ‌های برج میلاد در تهران انجام شد و تاکنون نیز ایران در 5 برنامه متوالی برای پاسداشت این روز مشارکت فعال داشته است.
 

پیش بینی می‌شود در سال جاری با توجه به جدی شدن مباحث تغییر اقلیم در جهان و با توجه انعقاد «قرارداد پاریس»، روز جهانی «ساعت زمین» با استقبال تعداد بیشتری از شهرها و روستاهای جهان روبرو شود و وزارت نیرو نیز در این حرکت جهانی همراهی خواهد داشت.

فاز اول برنامه عملیاتی ایمنی راه‌ها تصویب شد

 به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمود صفارزاده با اشاره به تهیه برنامه عملیاتی (ACTION PLAN) ایمنی در سال ۹۵ اظهار داشت: طبق برنامه سازمان بهداشت جهانی یک برنامه استراتژیک و راهبری برای ایمنی راه‌ها در سال ۸۵ در دستور کار قرار گرفت و در کمیسیون ایمنی راه‌ها به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شد.

وی افزود: این برنامه راهبردی با ۹۶ رئوس کلی پیش‌بینی کرده بود که در صورت اجرای اقدامات تحت برنامه می‌توان به کاهش ۱۰ درصدی تلفات ناشی از تصادفات رانندگی برسیم.

معاون مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه «سازمان بهداشت جهانی» همواره از ایران به دلیل نداشتن نقشه عملیاتی راه‌ها ایراد می‌گرفت، گفت: ادعای آنها مبنی بر عدم پیشبرد اهداف ایمنی راه‌ها در ایران با اتکا بر برنامه راهبردی بود و همواره برای تهیه یک برنامه عملیاتی تاکید می‌کردند.

صفار زاده با اشاره به شروع کار تهیه برنامه عملیاتی از سال گذشته افزود: در آن زمان شروع به برگزاری جلسات مشترک با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و کمیسیون ایمنی راه‌ها کردیم که منجر به تهیه شرح خدمات شد و در آخرین جلسات شرح خدمات مورد بررسی، بازنگری و تایید معاونت برنامه‌ریزی وزارتخانه و سازمان راهداری و کمیسیون ایمنی راه‌ها قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: این تاییدیه سر انجام منجر به عقد قراردادی با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با نظارت کمیسیون ایمنی راه‌ها، سازمان راهداری و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی شد. که مرکز تحقیقات حدود ۱۲ گروه تحقیقاتی در زمینه های مختلف همچون زیرساخت، آموزش، فرهنگسازی، قوانین و مقررات، فروریت‌های پزشکی، آموزش‌های همگانی، معاینه فنی خودروها، مدیریت ایمنی راه‌ها، گواهینامه، تخصیص منابع و تحلیل تصادفات و سار منایع را تجهیز کرد.